Gå til indhold

Det Grønne Bord, gør det os klogere på os selv?

Eksamenstiden er overstået.

Unge og voksne har siddet ved det grønne bord.

Nogle som studerende, andre som censorer eller lærere.

Et år uden de store eksaminer,her i mit hus, men har lige siddet med to unge fornuftige kvinder fra henholdsvis Fyn og Jylland, og hørt deres erfaringer med at være studerende, og hvordan de forstår en god oplevelse ved det grønne bord.

Det de bliver meget enige om er, at det ikke var karakteren, der var afgørende for om, det blev en god oplevelse.

Næ, det var såmænd, hvordan lærer og censor opførte sig ved det grønne bord, og den feed back de, som studerende fik, efter eksamen.

Dernæst var det om det ” spillede” mellem lærer og censor. Var man sikker på som studerende at lærer og censor havde et fælles sigte; “at opdage alt det jeg kan”- også selvom det ikke er så meget?

Hvordan lærer vi af det vi oplever, og hvordan tager vi nye erfaringer med  os?

Det gør vi kun hvis vi reflektere, og ikke kun de studerende, over, hvordan det gik og hvilke nye erfaringer, har jeg så fået om mig selv, om jeg kan bringe videre i det virkelige liv?

Hvor mange lærere og censorer mon gør det?